Pedagogik – Kunskap skapar motivation
Engagerade lärare, kunskapsfokus och studiero
Kunskap och bildning behöver uppvärderas i vårt samhälle, och lärarna är de som har kraften att förändra. På Gripen är lärarna inte en underordnad yrkesgrupp utan de har professionell frihet. Här får lärare vara de lärare de vill vara. Eleverna möter välutbildade, behöriga lärare med en kärlek för sina ämnen. Lärare som tar sin utgångspunkt i vetenskap och regelbundet uppdaterar sina ämneskunskaper. Lärare som står emot trender. Lärare som med stolthet förmedlar kunskap och tar ansvar för lärprocesserna. Lärare som eleverna kan lita på och som visar tilltro till och lyssnar på dem. Lärare som sätter rättvisa betyg.
Att läraren är experten, den som har studerat ämnet, är en förutsättning för att läraren ska vara en auktoritet i klassrummet och för att kunna ha en god relation till eleverna. Vi anser därför att det är viktigt med lärare som berättar, beskriver, förklarar och fyller eleverna med ämneskunskaper samt visar ett tydligt och konsekvent ledarskap där de värden och värderingar som finns på skolan lyfts fram. I våra klassrum finner eleverna en trygg, förtroendefull och stödjande lärandemiljö med studiero där eleverna ges möjlighet att anteckna och ostört koncentrera sig på uppgifter och föreläsningar.
Läraren och läroboken ger ämnesberättelsen. Hos oss lämnas eleverna inte ensamma med ämnesinnehållet. Fakta och sammanhang är våra ledord. Vi tror på klassisk kunskapsöverföring där läraren förmedlar kunskap och där eleverna, under lärarens ledning, genom olika redovisningsformer, uppgifter, laborationer och diskussioner får fördjupa sig i centrala delar, testa idéer, analysera, lösa problem och utveckla sina kunskaper mer ingående.
På Gripen är lärarna inte handledare, coacher eller kompisar - de är lärare.*
Traditionell pedagogik i en digital värld
Skolans primära uppdrag är att förmedla kunskap och vägleda eleverna i att skilja sant från falskt. Vårt fokus ligger på undervisning och kunskapsöverföring snarare än på förmågor, förhållningssätt och ”verktyg”. Genom kunskapsfokuserad undervisning, baserad på instruktion och med tydliga regler för hur, när och om digitala verktyg och datorer ska användas, gynnas alla elever. För oss är det viktigt att de digitala verktygen inte får ämnesinnehållet att hamna i skymundan; arbetsformerna får aldrig bli innehållet.
Gymnasieskolan Gripen arbetar aktivt med att lära eleverna att rikta och behålla sin uppmärksamhet. Vi uppmuntrar eleverna att inte multitaska utan istället fokusera på en sak i taget. Vi anser att koncentration och uthållighet är avgörande för goda studieresultat; att inte ge upp när det blir svårt, utan att hålla ut och kämpa vidare.
På Gripen förstår vi vikten av att lära våra elever att använda digital teknik och medier på ett tryggt, ansvarsfullt och effektivt sätt. Med internet och digitala medier som de vanligaste informationskällorna utanför skolan måste läsförståelse, djupläsning, informationshantering och förmågan att värdera källor prioriteras. Den som lär sig att söka och värdesätta kunskap kommer alltid att fortsätta söka den, men precis som med all kunskap, kommer inte digital kompetens av sig själv. Det skrivna ordet, i kombination med gedigna ämneskunskaper, utgör alltid grunden.
I en traditionell skolmiljö, med stor tillgång till både fysiska böcker och digitala resurser, säkerställer vi att våra elever får de bästa möjliga förutsättningarna för sitt lärande och sin innovationsförmåga.